Terapia pedagogiczna
Głównym zadaniem terapii pedagogicznej jest usuwanie przyczyn i objawów trudności w uczeniu się, których doświadcza dziecko. Ma ona stworzyć pozytywne zmiany w zakresie strefy poznawczej oraz emocjonalno-motywacyjnej.
Pierwszym etapem pomocy dziecku, które doświadcza trudności w uczeniu się, jest ustalenie przez specjalistę przyczyn tych problemów. Diagnoza ma na celu określić poziom, na jakim znajduje się dziecko i rozpoznać charakter zaburzeń. Podejście w terapii pedagogicznej zakłada, że dzieci unikają nauki nie dlatego, że nie chcą się uczyć i są leniwe, tylko dlatego, że doświadczają niezależnych od siebie trudności, z którymi nie potrafią sobie poradzić. Metody pracy terapeutycznej dobierane są do potrzeb dziecka. Bardzo skuteczne jest oddziaływanie polisensoryczne, polegające na jednoczesnym angażowaniu wielu zmysłów. W procesie terapii stosuje się także oddziaływanie psychoterapeutyczne. Prowadzone zajęcia mają stworzyć warunki, w których dziecko poczuje zadowolenie i radość ze swoich osiągnięć oraz zaspokoi potrzebę sukcesu.
Jakie są główne cele terapii pedagogicznej?
Celem terapii pedagogicznej jest zmiana podejścia dziecka do trudności w uczeniu się oraz odzyskanie utraconej motywacji do nauki.
Terapia ma za zadanie:
- nauczyć dziecko świadomości jego mocnych stron,
- zbudować wiarę we własne siły,
- usunąć przyczyny i objawy trudności w uczeniu się,
- wyrównać braki w wiadomościach i umiejętnościach,
- przywrócić motywację do nauki,
- nauczyć poprawnego czytania oraz pisania,
- zapobiegać powstawaniu zaburzeń emocjonalnych i niwelować te, które już się pojawiły.